Min praktikplats

Nu är det väl dags att jag berättar vad jag gör på min praktikplats, eftersom det är sista dagen där imorgon :P Mer om det sen, nu ska jag berätta vad jag fått göra där!

Jag praktiserar alltså på Valma's Döttrar - www.valmas.se - ett företag som ingår i Nordiska Gourmet Kompaniet AB! Där har de produktion (göra bl.a. marmelad, senap, alkoholfri glögg, saft, geléer), har kontorsdel samt en liten butik i samma lokal.



Första dagen fick jag sitta och klippa i wellpapp, 150 st lika stora ark skulle det vara! Efter det skulle jag klippa 150 st julpapper också! Och nu, efter att ha varit snart 2 veckor där, har jag snart packat klart glöggen och svartvinbärsgeléerna som skulle vara i de 150 paketen!

Annat jag har fått göra är att märka burkar med etiketter, slått in fler presentförpackningar samt skurit en hel massa olika frukter och fikon! Diska ingår självklart i schemat också.

Jag fick även lära mig att göra marmelad! De senaste dagarna har jag gjort marmelad helt själv, och idag gjorde jag en sats med marmelad utan att ställa frågor - jag klarade av det helt själv!

När man kokar marmelad skär man ju frukterna som ska i först (eller om det är bär så behöver man ju inte skära) och sen häller man i vatten och allt annat som ska i (som kryddor, socker, "förtjockningsmedel" och ibland nån sprit till och med). Oftast ska marmeladen stå på spisen i minst 2 timmar! När marmeladen är färdig ska hela den stora satsen hällas ner i massor av burkar. Och det gör man för hand. Man skruvar på locken på burkarna för hand också. Det är faktiskt väldigt roligt att göra marmelad, särskilt när det är så stora satser! Det är så spännande, och luktar gott :)

Det enda tråkiga är väl det konstanta skärandet av frukt, och diskandet.. och att skära/noppla fikon.

Hela den här veckan har jag skurit MASSOR av mandariner! Minst 10-15 kg per dag! 10 kg går till en sats mandarinmarmelad. Jag tog lite smygbilder idag :P



Först ska de skrubbas, eftersom man använder skalet också. Sen skäras i små bitar och ta bort alla kärnor... sen ska det mosas i en matberedare innan man kan hälla det i kastrullen. Snacka om att jag har varit död när jag har kommit hem, 10 kg mandariner tar 2 timmar att fixa!

Jag har fått hem lite burkar som jag har valt ut. Blåbärsmarmeladen är godast av de jag hunnit smaka på (björnbär och blåbär, de andra tog jag hem idag så jag har inte hunnit smaka än!)



Nu till varför imorgon är sista dagen där. Det är för att jag ska jobba på Åland igen, nästa vecka! Jobb går alltid före praktik :) Jag hoppas däremot att jag kan få komma tillbaka till Valma's sen!

Trivs rätt bra där, det är 4 anställda vilket är precis lagom för mig. Har aldrig trivts på stora företag med hunratals människor (inte ens 10 känns så bra). Men det ska bli skönt att ta en paus från mandarinskärandet ;P
Trackback