Stressig matlagning

Kvällen började med att jag i kön på Hemköp kom på att jag glömt min plånbok hemma, så jag fick cykla hem, hämta plånboken, cykla tillbaka och sen cykla hem igen. Jag gav i alla fall 3 kronor till en man som satt utanför, han blev jätteglad. Och jag fick ett träningspass :P
 
Sedan åkte Gustav, som under tiden varit med barnen, och eftersom klockan redan hunnit bli 16:40 så var det verkligen dags att börja laga mat.
 
Jag plockade fram alla ingredienser och det var väl då nångång som Ella kom in till mig i köket. Jag hackade champinjoner, lök, purjolök, vitlök, kyckling, satte på pastavatten och diskade stekpannan med en Ella klängandes i mina ben samtidigt som hon grät väldigt intensivt. "Ja, snart kan mamma ta upp dig Ella! Mamma måste bara förbereda maten lite, annars blir det ingen mat Ella!" osv... Samtidigt gnällde Evelina inne i köket om att hon ville ha päron, "Nej Evelina, mamma lagar mat. Vi ska äta snart!" Hon ville ha banan, "Nej Evelina, vi ska äta snart! Inte banan". Hon ville ha frukt "Nej, mamma lagar mat!"... "Evelina, kan du klappa Ella på huvudet?" , vilket hon faktiskt gjorde och hon gav henne även en kram! "Ella gråter" sa hon några gånger. "Kan du hämta en napp till Ella?" och så försvann Evelina ut i vardagsrummet :P
 
Efter en stund tog jag upp Ella i famnen, hon kramade mig hårt och så lugnade hon ner sig. Sen fick hon hänga med på höften medan jag stekte kyckling i stekpannan och svamp och löken i en kastrull och sedan gjorde en gryta i kastrullen och rörde om i den. Men då kände jag att det inte riktigt funkade så jag gick ut i vardagsrummet med henne och satte henne framför väääärldens roligaste leksak (eller det var vad jag tyckte hon skulle tycka just då i alla fall). Så fort jag inte höll i henne längre så började hon skrika och gråta. Jag tänkte att om jag går därifrån så kanske hon lugnar ner sig lite, men det blev helt tvärtom och hon kröp efter mig igen. 
 
Jag fick åtminstone duka och laga färdigt maten i lugn och ro, för sen kom Evelina in i köket igen och rev ner alla magnetbokstäver från kylen och frysen, så då satt de och lekte med dem över hela golvet.
 
Och maten var god tyckte jag och Ella (som åt mycket mer än vad hon brukar), medan Evelina bara petade i sig pasta, kyckling och ketchup, samt lekte med maten över halva bordet, typ.
 
Jag klarade dessutom av att göra maten på mindre än en timme (40 min kanske)!
 
Så kan 40 minuter se ut här hemma hos oss <3
 
 

Pasta med kycklingfilé, svamp och grädde

Portioner: 4

Ingredienser

500 g pasta
500 g kycklingfilé
200 g champinjon (ca 10 stora svampar)
½ purjolök
½ gul lök
2 klyftor vitlök
4 msk olivolja
2 msk mjöl
2 dl mjölk
5 dl vispgrädde
2 tsk ljus japansk soja
2 msk citronsaft
salt och nymalen svartpeppar
½ dl hackad färsk basilika
1 dl riven parmesanost (valfritt)
 
Gör så här
  1. Sätt på vatten till pastan.
  2. Skiva svamp, hacka lök och vitlök.
  3. Fräs svamp och lök i en stor panna i olivolja i någon minut. Rör runt.
  4. Tillsätt mjöl och rör runt.
  5. Tillsätt mjölk och rör runt. Tillsätt grädden. Koka några minuter. Rör då och då. Håll varmt.
  6. Börja koka pasta enligt koktiden på paketet, ca 10-12 minuter.
  7. Värm en stekpanna. Skär under tiden kycklingfilén i bitar ca 2x2 cm eller i strimlor.
  8. Bryn kycklingen i lite olivolja, salt och peppar.
  9. Lägg över kycklingen i pastasåsen och låt puttra medan pastan kokar klart.
  10. Hacka basilikan. Tillsätt till såsen.
  11. Smaka av pastasåsen med salt, soja, svartpeppar och citronsaft.
  12. När pastan har kokt klart och är al dente (har tuggmotstånd men är kokt) så blanda ner pastan i såsen (eller såsen i pastakastrullen). Eller servera pasta och sås var för sig.
  13. Riv parmesan och servera till pastan.
 
Jag skippade såklart allt salt eftersom Ella skulle äta av samma mat :)


Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback