Banankaka utan ägg

Övermogna bananer men inga ägg hemma! Då kan man göra en banankaka utan ägg :)
Receptet googlade jag fram, men jag la till ingefära och kanel från min kakbok "sju sorters kakor" för jag har gjort den (med ägg) och den var så himla god!
Detta blev lika smaskens, så kan lika gärna skippa ägg i framtiden också!
 
 
Ingredienser:
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ tsk ingefära
1 tsk kanel
2 dl mjölk (eller vatten om du vill undvika mjölk också)
2 st bananer
75 gram smör eller margarin

Gör så här:
Blanda alla de torra ingredienserna.
Tillsätt smält smör/margarin och mjölken.
Mosa bananerna och blanda i.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 50-60 minuter eller tills du kollar med en provsticka och de känns lagom.
 
 
 
Världens tråkigaste bild men där har ni i alla fall min banankaka :P
Den är mycket godare än vad den ser ut att vara ;) Jag körde förresten 50 minuter i ugnen. Då blev den lite kladdig, vill man ha den mer fast och torr så kanske man bör köra 1 timma!
 


Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback