Hejdå sovmorgon och lugna kvällar...

Igår morse började en ny period i småbarnslivet! 
 
Utan förvarning så försvann vips mina lugna kvällar!!
 
Visserligen brukar Ella vara vaken till ganska sent på kvällarna, men Evelina har alltid lagt sig senast kl 19 och om hon inte lyckats somna direkt har hon snällt lekt på sitt rum, själv släckt lampan och sedan gått och lagt sig när hon varit trött. Det har funkat bra!
 
Förra veckan upptäckte vi att Evelina har vuxit såpass att hon kan öppna alla dörrar i lägenheten helt själv. Gustav var här och Evelina öppnade toalettdörren när han var på toa. Så i lördags när jag satt i soffan och ammade en gnällig Ella tänkte jag dra nytta av att Evelina kan öppna dörrar. Dels så var Linus (katten) instängd i mitt sovrum så jag bad henne gå dit och släppa ut honom, vilket hon gjorde. Sen bad jag henne hämta papper på toaletten eftersom jag behövde torka Ellas näsa som hade fått en snorbuse efter allt gnäll. Och det gjorde hon. Hon stängde också toalettdörren vilket jag bad henne göra.
 
Vad skönt, tänkte jag, nu kan man ju få lite hjälp här hemma!
 
I söndags morse låg jag i bäddsoffan i Ellas rum och ammade Ella. Jag hörde att Evelina hade vaknat och så hörde jag nåt konstigt ljud från hennes rum, som att hon satt och ryckte i en sladd. Så jag började ropa på henne och uppmanade henne till att öppna dörren och komma in till mig och Ella. Jag fick ropa några gånger innan jag till slut hörde hur hon öppnade sin dörr och började tassa runt i lägenheten. Jag ropade åt henne att komma in i Ellas rum. Det gjorde hon. Jag sa åt henne att hon var duktig, men hon verkade inte speciellt brydd ens.
 
Så kom måndag morgon... Hon vaknade och kom upp själv. Jaha, inte så farligt, tänkte jag.
 
Måndag KVÄLL däremot... DEN var inte så rolig! Vad händer när man inte vill/kan sova och man kan öppna dörrar? Jo, det ska jag berätta, att då kliver man upp ur sängen och går ut ur rummet såklart! Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger ifrån eller hur många gånger jag lägger om henne, ut kommer hon ändå! Hon somnade i alla fall till slut. 
 
Imorse kom hon också upp av sig själv, hon brukar vakna kl 7 på morgnarna, men idag kom hon upp 06:30 och la sig i min säng, men det var inte tal om att sova vidare...
 
Ikväll har jag tappat räkningen på hur många gånger jag lagt om henne... Första gången hon kom upp hade jag PRECIS lyckats amma en väldigt motsträvig Ella till sömns, så det var bara att illa kvickt lägga henne (Ella) i sin säng innan Evelina började prata (för inte viskar hon direkt) och väcka henne.
 
Jag började skriva detta när jag trodde att båda sov, men har lagt om Evelina minst 5 ggr sedan jag började skriva Och Ella har jag i famnen, vaken, just nu!
 
Bilden är några veckor gammal :)
 
 


Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback