Knyt en egen domän till din blogg!

Uppdaterad 2009-11-28: Upptäckte idag (har inte varit inne på loopia på länge) att de har ändrat om på loopias hemsida, så det kan vara svårt att hitta rätt med mina gamla instruktioner! Så nu uppdaterar jag instruktionerna :)



Det är många som undrar hur man egentligen gör för att knyta sitt domännamn till bloggen, så jag tänkte att jag skriver ett litet inlägg om det här! Informationen som finns på info.blogg.se tycks vara för svårförstådd, jag tyckte också det var svårt att fatta direkt.

Eftersom jag köpte mushi.blogg.se www.loopia.se så kan jag bara förklara hur man gör detta via loopia, jag vet inte hur det ser ut hos andra.

1. Logga in på ditt loopia-konto.

2. Klicka på "Domän och webb" och sedan "Domäninställningar", se bild!

3. Här väljer du "DNS". I rutan "Typ av pekning" väljer du A och i rutan "mål" fyller du i 83.140.163.114, se bild! Jag har även bockat för "synka med www.mushi.blogg.se", så att om någon skriver www. istället för http:// så kommer de komma till min sida ändå!


4. Efter att du gjort dessa tre steg, gå in på denna nättjänst och fyll i ditt domännamn, i mitt fall "mushi.blogg.se", och tryck på enter. Om det i resultatet, under "ANSWER SECTION:", står 83.140.163.114 så har du gjort rätt! Se bild!

5. Gå in på blogg.se och logga in på ditt konto. Under Inställningar > Domänpekning fyller du i ditt domännamn. Se bild!

6. Klart!


Om du inte har ett eget domännamn och undrar hur man fixar det så kommer jag skriva ett inlägg om hur man gör och vad det kan kosta! Håll utkik!

Trackback