Fruktspelet?

Okej nu har jag länge letat....

Är det någon som vet namnet på kortspelet som jag ska försöka beskriva nu?

Det är ett kortspel utan siffror, det är bara symboler på korten. Symbolerna är körsbär, apelsin, citron, vattenmelon, plommon, klocka och en BAR-symbol.. och kanske även en sjua (7)...

Har sökt med följande term på google:

"orange, bar, lemon, bell, cherry, plum, melon, seven card game"

men den hittar liksom inget kortspel sådär, utan bara vanliga enarmad bandit-spel.

På finska vet jag att det kallas "hedelmäpeli" vilket betyder "fruktspel" men det går inte att hitta kortspelet på nåt sätt!

Vad jag minns av reglerna är att man är 2 spelare (man kan säkert vara fler) och så delar man kortleken i två halvor som varsin spelare får. Sen vänder man upp ett kort åt gången, så att motspelaren ser vad det är för kort, och lägger ut dem i tre högar. Man ska försöka få tre i rad ... sen kommer jag inte ihåg mer :S
Jag vet att plommon, BAR och klocka (nu blev jag osäker på om sjuan faktiskt är med i detta spel ens) är tre av de högsta korten, medan körsbär är lägst och sen apelsin och sen citron. Blev nu också osäker på om det verkligen är vattenmeloner med i kortspelet..

Det jag vill veta är vad kortspelet heter, eller kallas! Och om man kan köpa det nånstans, eller om inte så hur många av varje symbol det ska vara och hur många kort leken innehåller...

Postat av: Jenny - mamma till Vilda

Haha, säker på att du inte har drömt? :P

2009-06-01 @ 20:54:17
URL: http://denvildavilda.blogg.se/
Postat av: Linn

Sv; Häärligt att höra :D:D

2009-06-05 @ 22:19:39
URL: http://linnlowes.com

Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback