Arbetsförnedringen och Betala-oss-men-få-(mindre)pengar-av-någon-annan-kassa

Var på Arbetsförmedlingen igår, på en informationsträff.
Det var information om vad för ersättning man kan få som arbetslös, och om Arbetsförmedlingens "Jobbgaranti för ungdomar (UGA)".

Eftersom jag själv inte förstod allt så får ni en väldigt kortfattat sammanfattning av det hela;

Går jag med i UGA får jag mindre pengar än vad jag får av A-kassan nu. Jag kommer fortsätta vara med i A-kassan och betala kassa-avgiften, men jag kommer få fylla i närvarorapporter som först ska gå via Arbetsförmedlingen och sedan vidare till dem som ska ha den... Sedan kommer jag få pengar från Försäkringskassan ( ! ).

Går jag inte med i UGA så finns risken att jag förlorar min ersättning från A-kassan helt, eller att de minskar ersättningen.

Hur jag än gör förlorar jag alltså pengar. Helt obeskrivligt sjukt!
Så ja, jag gick med i UGA för att vara på den säkra sidan, jag orkar inte med mera strul.

För mig innebär detta ingen förändring just nu, men snart kommer man få börja gå på aktiviteter osv... Kanske börja praktisera eller gå på arbetsgivarträffar och sånt. Well well.


Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback