Massa mums

Igår bakade vi Snickerskaka. Åh så gott det är :)

Här är receptet för er som är nyfikna:



SNICKERSKAKA

2 dl ljus sirap
1 dl socker
1 burk (ca 250 g) jordnötssmör, gärna med bitar
1 dl kokosflingor
1 tsk vaniljsocker
10 dl Kellogg's K Special
1-1½ kaka ljus eller mörk blockchoklad (ca 200-250 g)

Smält jordnötssmör, sirap och socker under omrörning i en kastrull .
Mät upp 10 dl cornflakes, och mosa den sedan försiktigt. Blanda det med kokosflingor och vaniljsocker. Häll i blandningen i kastrullen med det smälta jordnötssmöret, det får absolut inte koka.
Bred ut "smeten" i långpanna klädd med bakplåtspapper.
Smält blockchokladen i vattenbad. Bred sedan chokladen över kakan.
Dela den i små bitar och låt svalna.
Klart!


Det går utmärkt att frysa in kakorna efter att de har svalnat. De går även att ätas när de är frysta, låt dem bara tina upp en liten stund först, så att du inte biter av tänderna ;)

Snickerskaka 2

Snickerskaka
På dessa bilder har kakan inte svalnat än. Jag hade ganska mycket
choklad på, så det rann över hela tiden. Därför gick jag med jämna
mellanrum och skar upp kakan i flera omgångar, så att bitarna inte
skulle fastna i varandra!

Det går att tina upp kakan i micro också, om man inte vill äta dem frysta.
Men då blir de ganska mjuka och jag föredrar när de är lite stela.
Snickerkaka smakar alltså ungefär som Snickers gör.







Dessutom åt vi glass med jordgubbar och chokladsås igår också! ;)
Och godis. Hehe.

Idag ska jag jobba från 17-21.30

Kul... inte.
Särskilt eftersom min bror är här nu.. Men jag tackade ja för typ en månad sen så jag får väl göra det ändå.


Kommentera inlägget här:

• Kommentarer med syfte publiceras ej!
• Tänk på att din ip-adress loggas!
• Det går inte att ångra en kommentar man har skickat, så tänk efter noga innan.
• Tack för att du kommenterar ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

Mejl: (publiceras inte)

Hemsida/blogg:


Kommentar:

Trackback